onsdag 26 augusti 2015
tisdag 18 augusti 2015
Skeppshamn igen!
Förra
sommaren gjordes en arkeologisk undersökning av ett Skeppsvrak i Skeppshamn på
Åstön, mellan Sundsvall och Härnösand. Syftet var att ta reda på om ett
nyupptäckt vrak skulle kunna sättas i samband med en omskriven förlisning som
skedde just i Skeppshamn år 1680. Det var en Gävleskuta på hemväg från
marknaden i Härnösand som gick under sedan man försökt ta sig ut från
natthamnen mellan de klippiga stränderna i viken. Rättsprocessen som följde
omfattar minst 15 renskrivna A4 sidor, vilket ger en ovanligt detaljerad och
intressant inblick i 1600-talets norrlandstrafik.
Fartygslämningen
i Skeppshamn. Foto Anders Vikdahl, Marinarkeologiska Sällskapet.
Förra året
frilades ett schakt tvärs genom båten och ett antal träprover för datering sågades.
Tyvärr gav de dendrokronologiska analyserna inget säkert resultat, men en 14C
datering och fynd av keramik indikerade 1600-talets mitt.
Under förra
veckan fortsatte så de arkeologiska undersökningarna – ett samarbete mellan Länsmuseerna
i Västernorrland och Gävleborg samt Marinarkeologiska sällskapet. Vraket ligger
i knädjupt vatten alldeles vid stranden, vilket gör det mycket lättarbetat. Med
en s.k. ejekturpump sugs sand och sediment bort från skrovet. Det kan man här göra
utan dykutrustning. Materialet som sugs bort sållas och de frilagda skeppsdelarna
mäts in med en RTK GPS som vid en vanlig undersökning.
Friläggning
i fören. Foto: Bo Ulfhielm
Det kom
också en del fynd: repstumpar, delar av kritpipor och ben (troligen från säl). Problemet
är att det har hänt mycket i Skeppshamn sedan förlisningen. Det har varit
fiskehamn, militärt övningsområde och nu friluftsområde. Alla fynd är alltså
inte från den förlista skutan. Viktigare resultat än fynden är att det som från
början bara var några spant som stack upp börjar mer och mer få konturerna av
ett skepp – Ett 1600-tals fartyg av en typ som troligen inte tidigare dokumenterats.
Vraket är mycket sönderbrutet, men pusselbitarna finns där och med lite tankearbete
borde det gå att få en bild av den seglande skutan – även om direkta förebilder
saknas.
Träföremål,
möjligen en spygatt, från schakt i aktre delen. Foto: Bo Ulfhielm
Också var
det historien och rättsprotokollen…. Skepparen Skott, drängen Simon, Rådman
Honnon - som senare blev borgmästare i Gävle- och de andra ombord på den
förlista skutan skulle kunna ge verkligt liv i ”brädhögen” om de gick att
koppla i hop. Det är inte vanligt, varken på land eller i vatten, att en
fornlämnings tillblivelse dokumenterats ur olika personers perspektiv som här. Slutligen
kan skutan också ge ett bidrag till norrlandsstädernas historia. Skeppen var
under 1600-talet en given del av stadsbilden i Härnösand och Gävle, och ombord
möter vi en del av ”borgarlivet” som man inte kommer åt med arkeologiska
stadsgrävningar. Kanske blir det fler svar nästa år…/BU
Etiketter:
1600-tal,
fartyg,
marinarkeologi,
sjöfart
tisdag 16 juni 2015
Kolningsgrop i Färila
Runt Ljusnan har man under förhistorisk tid och medeltid
ägnat sig åt järnframställning i stor skala. Det finns många registrerade
kolningsgropar och en hel del järnframställningsplatser, så kallade
blästplatser. Antalet kolningsgropar är betydligt större än blästplatserna.
Kanske kan det bero på att groparna är enklare att se och att flera
järnframställningsplatser fortfarande är okända.
I Ljusdals kommun dras nu en ny vattenledning mellan
tätorterna Färila och Ljusdal. Ledningsdragningen går till stor del i närheten
av Ljusnan och andra vattendrag. Området är sandigt, flackt och innehåller
många fornlämningar. Länsmuseet har gjort en utredande inventering och i
närheten av byn Yg korsade dragningen en kolningsgrop, RAÄ 15:3, som därför måste
undersökas.
Sektion genom kolningsgropen
Kolningsgropen var rektangulär, 4 meter lång, 2 meter bred och
0,6 meter djup. Den var omgiven av en 2 till 3 meter bred vall. Gropen innehöll
en hel del kol och det syntes tydligt att man kolat i den minst tre gånger.
I Färila och Ljusdals socknar har flera kolningsgropar
tidigare undersökts. Dateringarna ligger mellan 500 efter Kristus och mitten av
1400-talet. Vi väntar nu med spänning på svaret från dateringen av
kolningsgropen i Yg.
Profilen dokumenteras
Etiketter:
Färila socken,
Hälsingland,
kolningsgrop,
Ljusdals kommun,
undersökningar
fredag 5 juni 2015
Utställning: Kårböle skans – vår utpost mot väster
Välkommen till invigning!
Karta från 1912
Kårböle skans är länets enda försvarsskans från 1600-talet. Lämningarna
efter skansen är cirka 90x60 meter och omges av en jordvall kantad av en
vallgrav. Innanför vallarna finns rester efter 76 små så kallade grophus. Tillsammans
med Kårböle byalag gjorde Länsmuseet år 2013 en mindre undersökning av skansen.
Vi undersökte då en av soldatbostäderna och en del av vallen innanför
vallgraven.
Vi har nu
gjort en liten utställning med några av de föremål vi hittade och som speglar
soldaternas liv vid skansen. Utställningen invigs vid nationaldagsfirandet den 6 juni kl 13, och finns sedan i Kårböle
bystuga t.o.m. 26 juli.
Kopparmynt präglat 1655 som hittades i husgrunden
För info om visning av
utställningen och bystugans öppettider kontakta Stellan Fagrell, tel
070-297 23 55. För info om utställningen och Länsmuseets arkeologiska arbete
kontakta Inga Blennå, tel 026-65 56 73 eller maila till inga.blenna@xlm.se
Husgrunden och spisröset undersöks
Etiketter:
1600-tal,
Färila socken,
Hälsingland,
Ljusdals kommun,
skans,
utställningar
onsdag 20 maj 2015
Ny E4-dragning i Harmånger
Smedja med eldpall söder om Harmånger
Vi är ute i skogarna runt Harmånger i Nordanstigs kommun och
inventerar för nydragning av E4:an. Utredningen görs i samarbete med arkeologer
från Historiska museet och kommer att pågå i sju dagar. Det är ett mycket
intressant område där Harmångersån fungerat som förbindelse från öster, med den
gamla bytomten på sin södra sida. Under yngre järnålder sträckte sig en havsvik
ända uppemot kyrkan. När kyrkan byggdes är inte känt, men att den har medeltida
ursprung vet vi. Genom att studera höjdkurvorna i området vet vi också att det
finns möjlighet att hitta lämningar från såväl stenålder, bronsålder och
järnålder. Flera intressanta lägen har hittats, där det kan finnas boplatser
och gravar från förhistorisk tid. Hittills har vi bland annat registrerat några husgrunder, ett par smedjor och stenmurar. Vi har fortfarande stora ytor kvar
att gå över och hoppas hitta flera intressanta lämningar/IB
Trafikverket besökte oss i fält
torsdag 16 april 2015
Fångstgropar i Forsa
Skylt vid vägen
I forsaskogarna, mycket strategiskt placerade mellan
Fuskåsberget och Fuskåssjön, ligger flera fina fångstgropar. Vid vägen finns en
skylt och genom området sträcker sig en markerad stig. Totalt är det tio gropar
som ligger samlade i ett fångstgropssystem. Sannolikt har det tidigare funnits
någon form av hinder mellan dem för att styra älgarna ner i groparna. Att fånga
djur i grop är en mycket gammal metod, de äldsta dateringarna från vårt län
kommer från bronsålder. Hur gamla fångstgroparna i Fuskås är vet vi inte men fångstmetoden
förbjöds i lag 1864.
En av fångstgroparna i systemet
Intressant är att lämningarna ligger på en fastighet som
tillhört Forsa Prästgård. Det är alltså troligt att prästen i Forsa fått en del
av sin försörjning härifrån. Mängden spillning på marken vid groparna och ett uppbyggt jakttorn vittnar också
om att det fortfarande är ett fungerande älgstråk.
Inom området finns även ett par gamla, mycket stora och imponerande tallar. Vid foten av den största, inkilad i den spruckna barken, ligger en liten målad ikon. Kanske en nutida kultplats?/IB
En fint målad liten ikon
Etiketter:
Forsa socken,
fångstgropar,
Lämningar i skogen
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)