tisdag 8 januari 2013

Nio skatter som människan förlorat

Om ni läser detta så förstår ni varför vi tycker att det är bättre att lämna in föremål man hittar till ett museum i stället för att ha det i en låda under sängen eller i kökslådan bredvid konservöppnaren. Föremålet blir också helt okänt och osynligt i forskningen. Det blir precis som om det inte finns. Dessutom är det mycket svårare för andra människor att komma åt att titta på sakerna om de ligger hemma hos en privatperson. Vi visar gärna föremålen i våra samlingar om ni ringer och bokar en tid med oss. Vi har många spännande fynd. Välkomna!
/KE

2 kommentarer:

  1. Hittade en trindyxa för många år sedan, som jag lämnade in Till Ljusdals museum, fast jag skänkte den inte till museet utan dom fick bara låna den. Efter några år kontakta jag dom och hörde mig för vad dom gjorde med yxan men den hade bara legat i en låda hela tiden, så då beslutade jag mig för att hämta hem den, så idag har väldigt många personer sett och känt på den och det var väldigt uppskattat, så min uppfattning är att väldigt många föremål försvinner i lådor och aldrig kommer allmänheten till gagn...

    SvaraRadera
  2. Hej! Förståelig synpunkt, men å andra sidan visste du ju precis var den fanns så att du kunde hämta den igen...skämt åsido, att förvara föremål på museerna fungerar utmärkt. Det vi behöver är mer resurser till att uppmärksamma de fynd som lämnas in. Ofta har man så ont om tid att föremålen blir liggande ett tag på skrivbordet innan man hinner göra något med dem. Lägga in dem i samlingarna är inte särskilt tidsödande, och det finns det ju bra rutiner för, men vad man skulle önska är att man kunde göra en miniutställning eller något om fynden för att visa upp dem och berätta om dem. Det är problem vi ständigt brottas med. Ibland har vi praktikanter som kan jobba med sådana saker. För några år sedan ställde vi ut ett par vikingatida föremål från Gävle, ett miniatyreldstål och en kniv, tillsammans med en spännande text, och det var just en praktikant som hade tid och möjlighet att jobba med det. Kort sagt: mer personal, det är vad vi skulle behöva...MVH/
    KE.

    SvaraRadera